Digibank Midwest heeft een uitleendienst voor personen in een financieel kwetsbare situatie. Deze uitleendienst omvat laptops, chromebooks, tablets en een beperkte voorraad smartphones.
- Afhankelijk van de digitale vaardigheden en de noden van de cliënt kan er een toestel (laptop, chromebook of tablet) ontleend worden, voor een uitleentermijn van één jaar.
- Voor cliënten die problemen hebben met hun smartphone en tijdelijk geen oplossing hebben, kan er voor maximaal drie maanden een smartphone ontleend worden
Dit kan enkel op doorverwijzing van hulpverleners van het sociaal huis en van het CAW.
Wie komt in aanmerking?
Er is een strikte leeftijdsvoorwaarde: De ontlener/gebruiker moet 18+ zijn.
Schoolgaande jongeren kunnen een tussenkomst of hulp krijgen via de middelen van het project Digisprong.
Behalve de leeftijdsvoorwaarde zijn er geen strikte criteria voor doorverwijzing. We reiken enkele richtlijnen aan om in te schatten of iemand in aanmerking komt voor doorverwijzing:
- Financiële kwetsbaarheid, bijvoorbeeld personen die leefloon ontvangen, personen met verhoogde tegemoetkoming, collectieve schuldenregeling
- Extra aandacht voor situaties waarbij de personen een laptop kunnen gebruiken, bijvoorbeeld een opleiding volgen, op zijn naar een woning, of naar werk
Hoe verloopt de aanmelding?
Aanmelding kan enkel nadat de persoon toestemming geeft om de persoonlijke gegevens te delen met DVV Midwest. De hulpverlener bespreekt dit altijd eerst met de cliënt.
Daarna kan de hulpverlener de nodige informatie bezorgen via het online aanmeldformulier
Bij de aanmelding wordt er op basis van het profiel van de cliënt een toestel aangewezen rekening houdende met:
- Digitale vaardigheden cliënt
- Noden cliënt (werkzoekend, opleiding, …)
Enkele voorbeelden ter illustratie:
- Mijn cliënt is op zoek naar werk maar gebruikt zelden een laptop: voorstel tablet (iets praktischer in gebruik)
- Mijn cliënt volgt een opleiding Nederlands en is digitaal vaardig: voorstel chromebook (iets simpeler in gebruik dan een laptop)
- Mijn cliënt volgt een opleiding IT en is digitaal vaardig: voorstel laptop (iets zwaardere besturing dan een chromebook)
Wat gebeurt er na de aanmelding?
De doorverwijzer ontvangt bevestiging van zijn aanmelding.
Een medewerker van de uitleendienst neemt contact op en maakt een afspraak voor het overhandigen van het toestel. Dit kan bij de persoon thuis zijn, of in een digipunt. Bij het overhandigen wordt een uitleenovereenkomst doorgenomen en ondertekend.
De medewerker bekijkt samen met de cliënt of deze vlot aan de slag kan met het toestel of extra ondersteuning nodig is. Bijvoorbeeld verbinden met de wifi, of instellingen van het toestel.
De doorverwijzer wordt op de hoogte gebracht wanneer de aanmelding met succes is afgerond.
Er is daarna telefonisch contact na twee weken, na drie en na zes maanden om te horen of alles vlot verloopt.
Na afloop van de bruikleenperiode moet het toestel worden terugbezorgd. De uitleendienst neemt hiervoor contact op met de gebruiker, zodat dit vlot en tijdig kan verlopen.
Meer info nodig?
Voor vragen en opmerkingen kan je terecht bij de Uitleendienst Digibank Midwest:
0492/17 26 62
Documenten
- Digiscan_uitleendienst_info voor doorverwijzers.pdf 3,4 Mb