Uit een bevraging bij meer dan 500 medewerkers uit lokale besturen blijkt dat 90% van de respondenten minstens 1 keer per week een digitale vraag krijgt. 72% van de respondenten krijgt regelmatig tot heel vaak digitale vragen over de dienstverlening van het eigen lokaal bestuur. Maar er komen ook vragen over de dienstverlening van provinciale, Vlaamse of federale instanties.
Vaak gaan deze vragen over digitaal een afspraak maken, opzoeken van informatie en digitale documenten opladen en doorsturen.
Registreer jij ook?
Digihulp is een belangrijke stap om de digitale vaardigheden van inwoners te verbeteren. Help jij wel eens een burger met een digitale vraag, dan mag je die hulp registreren. Zo krijgen we meer inzicht in hoe vaak medewerkers helpen én brengen we de veel gestelde vragen in kaart.
Wat kan je registreren?
Hieronder is te vinden wat je als medewerker mag registreren en hoe je dit doet. Dit is niet alleen belangrijk voor het lokaal bestuur, maar ook een erkenning van jouw inzet! De registraties worden live weergegeven in dashboards die door het bestuur worden opgevolgd. Zo wordt zichtbaar hoeveel burgers jullie ondersteunen en krijgen jullie werk en inzet de waardering die het verdient.
- Één-op-één-begeleiding door medewerkers als het gaat over een digitale vraag die losstaat van de eigen dienstenverlening:
- Wel digihulp: Itsme of een andere app installeren of activeren, inloggen op een portaal, wegwijs maken in een overheidsplatform, hulp bij een online aanvraag of aankoop van tickets…
- Geen digihulp: een vraag die sowieso deel uitmaakt van de dienstverlening. Bv. als baliemedewerker iemand inschrijven voor een cursus, pin- en puk-code voor een burger activeren.
Denk altijd: heb ik iemand begeleid, iemand iets uitgelegd of geholpen om iets zelf te doen? Heeft deze persoon iets bijgeleerd waardoor hij dit in het vervolg zelf zou kunnen doen? Dat is digihulp.
Voorbeelden:
- Je legt iemand uit hoe hij Itsme kan gebruiken.
- Je leert iemand hoe hij een app kan installeren.
- Je leert iemand hoe hij zelf kan inschrijven voor een cursus.
- Je leert iemand hoe hij een QR-code kan scannen.
Registratie gebeurt door de medewerker via het online registratieformulier.


